Dag 6: Jerash och RACE (the Roman Army and Chariots Experience)

För första gången på 1800 år kan man åter se romerska kapplöpningar i Jerash, myser en stolt Stellan Lind. (Sydsvenskan 2006)

Innan själva ”racet” kör ekipagen några varv runt banan … för att ”salutera” oss  … Sen bär det iväg på riktigt …

Så var vi då framme vid den dag som Stellan skulle visa upp ”sin dröm” : RACE, the Roman Army and Chariots Exprecience).

Redan efter frukost åkte vi med vår buss och Abdullah, guiden, till Jerash, en av de bäst bevarade grekisk-romerska städerna förutom Rom i Italien. Vi vandrade runt där bland de väl bevarade, restaurerade ruinerna med vår kunnige guide. Det var en av dagarna som förstördes för Skatan av hennes förb-e mage men jag ”hängde med”.

Det här kunde jag inte missa …

I stället för initierat ”snack” presenterar jag mina bilder … som nu får tala i stället för Skatans krax …

Hadrianus båge byggd ca år 128.   Det som är ovanligt på denna pelare är att den har kapitäl både upptill och nedtill.

Bild002

Södra Teatern, byggd ca år 90, 32 rader och plats för cirka 3.000 åskådare (Wikipedia)

Bild003

Hippodromen, 245 m lång, anses som relativt lite i jämförelse med andra arenor i Romarriket, ca 15.000 åskådare (Wikipedia)

Bild000

Det är pensionerade soldater som tjänar som ”skådespelare”  här i Jerash och på så sätt tjänar en slant … Skatan tror i alla fall att soldaterna var pensionerade men tvekar när jag ser att denne romare inte ser så värst gammal och pensionerad ut. Kanhända var detta en ”bisyssla” för att tjäna lite extra. Kan tänkas.

Från Jerash åkte vi till the Castle of Ajlun, ett magnifikt fort … med en magnifik utsikt …

Bild007

Som ni ser är landet lite bördigare här längre norrut i  Jordanien …

Bild009

Stellan har dragit sig tillbaka in i en av de djupa ”fönsternischerna” för att kunna tala i sin mobil ostört …

Men … höjdpunkten denna dag var ju … förstås … Stellans RACE …

… med legionärerna …

.. och gladiatorerna slogs på liv och död …

IMG_5414.Vi fick med ”tummen upp eller ner” rösta för om fången skulle döden dö eller skonas. Denne var en fegling och vi (inte Skatan förstås som aldrig skulle döma någon att döden dö) visade med ”tummen ner” hans öde …

Men höjdpunkten var i alla fall ”racet” … säga vad man vill … Skatan hejade på den ”röda” med de vita hästarna och ”höll på” att han skulle vinna.

Vi fick inte ”spela på hästarna” eftersom spel är förbjudet i Jordanien … men … det var det röd/vita ekipaget som vann. I alla fall.

En fantastisk dag som inte var slut ännu.

Efter en kort vila på hotellet väntade besöket hos prins Raa´d och prinsessan Majda och en överdådig middag på King Hussein Club …

Oj o oj …

En reaktion till “Dag 6: Jerash och RACE (the Roman Army and Chariots Experience)

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.