Nedvikta gummistövlar, Skynda att älska och Sömnproblem …

… Hösten är här med samma gamla oro i kropp och själ  …

Allt går igen …

Alla dessa övergångar, år efter år, alla dessa slut … och alla dessa början … på nåt nytt *suck*

All denna nostalgiii  … *suck*

Bye bye mein Herr … hm … Sommar … Auf wiedersehn  … Au revoir … See ya´

Blåbären sökte man härinne för en månad sen. Och slutade med i förrgår.

Nu söker  man efter de nedvikta gummistövlarna hos Skatan, skyndar att älska och så får man sömnproblem som man också söker för hos Skatan

*suck* …

Övergångstid … igen.

Och Skatan söker …  och … skyndar på … skyndar att dansa …

Skynda, skynda …

Hålla humöret uppe och … tja … inte falla ner  i det där svarta hålet.

Inte just nu …

Först Morgonrundan … med StinaFina.

Hon är spänd på att få möta Herr Urax … och Skatan … är spänd på att få möta … hm … Dagen.

9 reaktioner på ”Nedvikta gummistövlar, Skynda att älska och Sömnproblem …

  1. Höstdepressionen smyger sig på, det går inte att komma ifrån. Vi får göra så gott vi kan för att pigga upp oss.

    Idag är det i alla fall en solig och fin morgon och man kan nästan inbilla sig att det ännu är sommar, så länge man inte tittar på termometern för det är bara 6 grader.

    Kram Ingrid

    • Ja man får låta bli att titta på termometern, ta på fleecejackan i fall att … Då är det alltid så varmt och skönt … men glömmer man fleecejackan så … Brr…

      Kramar!

  2. Vemod är höst eller kanske tvärt om höst är vemod. September är i alla fall rätt ok tycker jag men nätterna är svarta som sot och tysta så minsta knakande hörs i mitt tomma hus. Nedvikta gummistövlar har man väl haft med Elvis skrivet med penna på insidan. Det var länge sedan. Numera finns jättekorta bra gummistövlar som man inte behöver vika ner.

    • Vemodet blir bara vemodigare ju äldre jag blir … svartsyntare och vemodigare. Och varför har jag från allra första början frågat mig söker man på ”nedvikta gummistövlar” hos just mig. Det var som du säger längesen … och på mina skaft stod det förresten Tommy

      Deet valet … framför Elvis … är något jag verkligen inte heller förstår idag.

      Kram!

  3. Höst är vemod, förruttnelse och förgänglighet. Även om många pratar om tända ljus och sköna dagar. Fast ok, hösten har den sidan också!

    • Ja … det mesta har ju två sidor förstås och man får väl försöka klamra sig fast vid den där ”braiga” sidan, tända ett ljus eller två och försöka mysa så gott det går. Blir hösten fin … har vi ju i alla fall färgerna … och den klara höga luften 🙂

      Kram!

  4. Jag har en hel del … fast på landet men viker inte ner skaften längre 🙂

    Vad skulle det vara braaa för egentligen ?

    Egentligen?

    Kram!

  5. Hej Skatan! Åter igen, VAD ÅR FRIHET? Kanske jag skickade denna text under fel rubrik, men du verkar fundera över mycket, så jag skickar denna text. Kanske kan du läsa den när du får tid!

    REFLEKTIONER
    Ordet -reflektera- är ett intressant ord. En människa kan reflektera i betydelsen fundera. Samtidigt kan ordet också innebära ”återspegla”.
    Människan är alltså en reflekterare i ordets dubbla betydelse? Kanske också en ”härmare” i ganska stor utsträckning? Kompisar härmar varandra, barn härmar sina föräldrar, eller reflekterar dem, vilket man vill.
    Människor i alla länder och i alla ”kulturer” tycker om berättelser. Berättelser som beskriver vilka de är, (och ytterst kanske de olika ”berättelserna” som säger att människan är skapad till ”Guds avbild”, en ”reflektor” av ”Gud” alltså?) Människor, och kanske särskilt barn, tycker om ord, sagor, som berättar om tillvaron, om varandet, om livet, och berättelser som handlar om olika personer som de kan identifiera sig med. De påverkas av berättelserna, de reflekterar över dem, och de reflekterar dem i sina ”föreställningar” om vilka de är. De präglas av dem och de förändras av dem.
    Om du skulle läsa aldrig så många berättelser för ett djur, så skulle det djuret aldrig någonsin påverkas av eller reflektera berättelsen, och heller inte reflektera över den.
    Varför är det så?
    T ex Jesus säger: ”Människan lever inte av bröd allena, utan av varje Ord som utgår från ”Guds” mun.
    Mahmud säger i ”Mystikens Rosengård”: ”I ”Guds”, Den Barmhärtiges, Den Medlidsammes Namn, I Hans Namn, SOM LÄRDE SJÄLEN TÄNKA och tänder hjärtats lampa med LIVETS LJUS”….etc.
    Varför BERÖRS människan av Orden, som talar om VARANDET?
    Det mätbara ”vetandet” är kanske en sak. Att kunna ha ”vetskaper”. Men räcker det för människan? Nöjer hon sig med det? Det ”torra och livlösa vetandet”? Känner hon sig ”levandegjord” av enbart det?
    ”Vetandet”, eller ”föreställningarna” om, det o-mätbara, (Den o-inringningsbara, det ständigt föränderliga och samtidigt ”eviga livsflödet”, Den Oändliga, Den Ogripbara, Det eviga VARAT, existensens KÄLLA, Medvetaren, Allah, Ursprunget, Den bakomliggande livskraften bakom allt som lever och växer, ”Gud”, ”Vararen”, ”Jahve” ”Den som har vara”, ”Den som Är”, etc., etc. etc.) är en annan dimension som också vill bli ”uttalad”, ”berättad” och ”satt ord på”? En ”dimension” som har satts ord på och berättats i mängder av berättelser, s.k. ”skapelseberättelser”, och profetiska berättelser, som berättar om vem människan är, var hon kommer ifrån, vem hon ”reflekterar”, etc. ”Ordet” berättar också om hur människan skall blir ”fri” till att ”vandra” från den ”djuriska, ”slaviska”, existensen, där hon, UTAN ORDEN som befriar henne, är ”slav” under sina djuriska instinkter och drifter. Dessa berättelser är en inte oväsentlig dimension av ”den mänskliga existensen”?
    Varför söker människan denna ”befrielse”, denna ”frihet”, som ytterst är en ”valfrihet” där hon blir ”fri” att välja vem hon vill vara? Där hon inte längre är ”slav”, som ett ”djur” under sina instinkter och begär, utan ”fri” att KUNNA välja? (Kunna ”vandra”? En ”frihetslängtan” som finns inbyggd i människan?) Och ytterst att välja om hon vill vara ”ond” eller ”god”, ”död” eller ”levande”, ”destruktiv” eller ”konstruktiv”?
    Dvs. om hon vill ”reflektera” ”Den skapande”, ”Den konstruktiva”, alltså ”Den levande” (dimensionen), eller om hon vill ”reflektera” ”Den icke-levande”, dvs. ”Den mätbara”, ”Den döda”, ”Den destruktiva”(dimensionen)?
    Kan man inte säga att mänskligheten utan alla sina ”skapelseberättelser” skulle vara betydligt fattigare?

Lämna ett svar till Skatan Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.